صفحه اصلی / سازگاری با کم آبی / اخبار سازگاری با کم آبی / مدیر حفاظت وبهره برداری از منابع اب خراسان رضوی خبر داد: ۱۹8 نشست برای تشکیل و راه‌اندازی تشکل‌های آب‌بران در استان

مدیر حفاظت وبهره برداری از منابع اب خراسان رضوی خبر داد: ۱۹8 نشست برای تشکیل و راه‌اندازی تشکل‌های آب‌بران در استان

“غلامرضا ممدوحی” مدیر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب استان درباره آمار برگزاری نشست‌ها و جلسات برای تشکیل و راه‌اندازی تشکل‌های آب‌بران در استان اظهار داشت: از انتهای سال ۹۶ راه‌اندازی تشکل‌های آب‌بران در استان برنامه‌ریزی و کلید خورد‌.

وی خاطرنشان کرد: در طول ۳ سال گذشته بیش از ۱۹۸ نشست و جلسه با نمایندگان کشاورزان و مدیران و کارشناسان مرتبط در استان برگزار شده است.

“ممدوحی” با اشاره با این که هدف از راه‌اندازی تشکل‌های آب‌بران کاهش تصدی‌گری دولت در حوزه آب است خاطرنشان کرد: هدف اصلی از تشکیل و راه‌اندازی تشکل‌های آب‌بران این است که بخشی از مدیریت آب را به خود کشاورزان واگذار کنیم چون معتقدیم کشاورزان صلاحیت و شایستگی مدیریت آب را دارند و قدردان منابع آبی هستند.

وی در ادامه همچنین به سایر اهداف این طرح اشاره کرد و یادآور شد: از دیگر اهدافی که در این طرح دنبال می‌شود می‌توان به تعادل‌بخشی دشتها و فراهم کردن سازوکارهای  مناسب برای افزایش مشارکت کشاورزان در تصمیم‌گیری و مدیریت آب کشاورزی، توسعه و نگهداری از شبکه‌های آبیاری، حفظ و نگهداری تاسیسات آبرسانی و بهبود الگوی مصرف، ایجاد هماهنگی و همیاری در میان بهره‌برداران، اشتغال‌زایی و درآمدزایی، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و متمرکزسازی ارائه خدمات کشاورزی و آب در قالب تعاونی‌ها اشاره کرد.

مدیر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب استان در خصوص ضرورت تشکیل تشکل‌های آب‌بران و مشارکت بهره‌برداران اظهار داشت: اهمیت آب و وابستگی کشاورزی به منابع آبی و ضرورت بهره‌برداری بهینه از آن، نیاز به مشارکت بهره‌برداران در قالب تشکل‌ها را بیش از پیش در مرکز توجه قرار داده است. ازاین روست که این باور نزد صاحب‌نظران ریشه پیدا کرده و کلید رمز برون‌رفت از کشاورزی سنتی ایجاد نظام‌های بهره‌برداری نوین است تا از طریق آن همیاری و همکاری کشاورزان در تشکل‌های مدرن مهیا شده، حصول به اهداف توسعه و روستایی وکشاورزی است.

این مطالب را نیز ببینید!

تجهیز چاه های خراسان رضوی به کنتور ثمره اجرای طرح نجات آب

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی با تمجید از طرح های ابتکاری و …