صفحه اصلی / سازگاری با کم آبی / اخبار سازگاری با کم آبی / اجرای سند سازگاری با کم‌آبی در نیشابور از افزایش آسیب به منابع زیرزمینی آب پیشگیری کرد

اجرای سند سازگاری با کم‌آبی در نیشابور از افزایش آسیب به منابع زیرزمینی آب پیشگیری کرد

مدیر امور منابع آب  نیشابور به همراه رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان نیشابور در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به شرایط خشکسالی حاکم بر کشور بویژه دشت نیشابور طی دو سال آبی گذشته از تامین آب شرب، به عنوان یک بحران جهانی و فراگیر یاد کرد و افزود: بیش از دو و نیم میلیارد نفر در جهان، از دسترسی به آب آشامیدنی سالم محرومند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، “سعیدرضا خجسته پور” افزود: ایران با قرار داشتن در کمربند خشک کره زمین، از نظر میزان بارندگی‌ها و نیز منابع آبی با وضعیت بحران روبروست زیرا در سالهای گذشته از ذخایر آب استراتژیک و تجدیدناپذیر استفاده کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: دشت نیشابور در حال حاضر در شرایط فوق بحرانی است بطوری که بنابر برآوردهای کارشناسی سالانه شاهد ۱۳۴ میلیون متر مکعب کسری آب از سفره‌های زیرزمینی در این دشت هستیم.

“خجسته‌پور” خاطرنشان کرد: افت متوسط سالانه سطح آب زیرزمینی در دشت نیشابور حدود یک متر و بیست سانتیمتر برآورد می‌شود اما با اجرای سند سازگاری با کم‌آبی و افزایش اقدامات نظارتی مانند نصب کنتور های هوشمند و نیز اطلاع رسانی گسترده در این حوزه موفق شدیم برداشت از سفره زیرزمینی را حدود ۵۰ درصد کاهش داده و در راستای تحقق اهداف طرح تعادل بخشی آبهای زیرزمینی گامهای مثبتی برداریم.

مدیر امور منابع آب نیشابور افزود: نیشابور دارای ۱۱۵۸ حلقه چاه است که از این تعداد، سهم کشاورزی ۸۶ درصد، شرب ۱۲ درصد و صنعت حدود ۲ درصد است.

وی ضمن تاکید بر لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب در همه بخش‌ها بخصوص آب شرب شهری و روستایی بدلیل حساسیت‌های کمی و کیفی مورد نیاز آن افزود: در دو سال اخیر با حفر ۵ حلقه چاه جدید و نیز جابجایی ۸ چاه دیگر، توان تولید آب شرب شهرستان به ۱۰۲۰ لیتر افزایش یافته که پیشرفت  قابل توجهی  است اما تا رسیدن به اهداف مطلوب فاصله زیادی داریم.

این مطالب را نیز ببینید!

مسابقه بزرگ ناجیان آب (فراخوان مسابقه و محتوای آموزشی)

دانش آموز عزیز شما در هر شهر یا روستای استان خراسان رضوی که زندگی می …