صفحه اصلی / خبرها / نجات یک روستا با احداث بند خاکی در مدت یک ماه

نجات یک روستا با احداث بند خاکی در مدت یک ماه

با احداث بند خاکی در بالادست روستای مقیسه سبزوار خطر ورود سیلاب به مناطق مسکونی و مزارع و باغات برطرف شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، مدیر امور منابع آب شهرستان سبزوار با اعلام این خبر گفت: با شروع فصل بارندگی و احتمال وقوع سیل در مناطق روستایی به منظور جلوگیری از وقوع حادثه در منطقه حادثه‌خیز شمال روستای مقیسه، احداث بند خاکی در دستور کار قرار گرفت.

“محمد ثابتی مقدم” با اشاره به این که احداث و عملیاتی شدن بند خاکی در مدت زمان یک ماه بی‌سابقه بوده است افزود: عملیات اجرایی احداث این بند از مهرماه آغاز و بعد از 300 ساعت فعالیت مستمر با حضور کارشناسان و متخصصان امور آب این شهرستان عملیات سازه به طول ۲۱۵۰ متر در اواخر آبان ماه به پایان رسید.

وی خاطرنشان کرد: احداث و ساخت این بند خاکی علاوه بر مهار سیلاب برای جلوگیری از خطرات احتمالی، تغذیه و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی را نیز به همراه دارد.

وی یادآور شد: یکی از مهمترین کارکردهای بندهای خاکی تغییر در رژیم جریان رواناب‌ها می‌باشد که اجازه می‌دهد جریان آب‌های روان به مسیل‌های انحرافی هدایت شود.

“ثابتی مقدم” با اشاره به این که انگور تولیدی این روستا جزو مرغوبترین انگورهای منطقه بوده و طرفداران زیادی دارد تصریح کرد: مقیسه روستایی است در حاشیه مناطق کویری غرب خراسان رضوی که در جنوب شرقی شهرستان داورزن و در ۶۰ کیلومتری غرب سبزوار واقع شده است. این روستا در مجاورت روستاهای نامن و باشتین قرار گرفته و نواحی شمال آن را باغ‌های بزرگ و زیبایی فراگرفته که سال‌های زیادی پابرجا مانده‌اند و اطراف آن کوه‌هایی چون کوه قلعه، کوه کفچو و کوه مریو تشکیل می‌دهند. البته هم‌اکنون به دلیل کمبود آب و خشکسالی قنات‌ها، رونق سابق را ندارد که امیدواریم با این اقدام شاهد رونق و شکوفایی این روستا باشیم.

مدیر امور منابع آب سبزوار اظهار داشت: حرفه اصلی اهالی روستای مقیسه باغداری، کشاورزی و تا حدودی دامداری است و متاسفانه در اثر کاهش بارندگی‌ها و نزولات آسمانی قنات‌ها در این روستا خشک و یا کم آب شده و آبیاری مزارع و باغات باحدود ۷ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق صورت می‌گیرد.

این مطالب را نیز ببینید!

مسابقه بزرگ ناجیان آب (فراخوان مسابقه و محتوای آموزشی)

دانش آموز عزیز شما در هر شهر یا روستای استان خراسان رضوی که زندگی می …