صفحه اصلی / خبرها / ذخیره آب در سدهای استان به رقم یک میلیارد متر مکعب رسید

ذخیره آب در سدهای استان به رقم یک میلیارد متر مکعب رسید

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: ذخیره آب در پشت سدهای استان پس از نزدیک به پانزده سال به رقم یک میلیارد متر مکعب رسید.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، محمد علایی در جلسه مشترکی که با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام پژمان فر و حجت الاسلام حسین زاده بحرینی در خصوص آخرین وضعیت و بررسی مشکلات و مسائل تامین آب شهرستان کلات برگزار شد، اظهارکرد: سال جاری معادل سال گذشته پرباران ترین سال آبی به شمار می رود. وی با بیان اینکه حجم آب سدها در استان نزدیک به یک میلیارد متر مکعب رسیده است، افزود: در مجموعه مدیریت مشارکتی به خصوص کشاورزان سال گذشته اقدام مثبتی انجام شد و آن تصویب سند سازگاری با کم آبی در استان بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی با اشاره به دستاوردهای تصویب این سند، ادامه داد: 401 میلیون متر مکعب آب توسط کشاورزان و 62.5 میلیون مترمکعب آب با مسدود کردن چاه های غیر مجاز، کاهش برداشت داشتیم.

علایی با بیان اینکه ارتباط موثر و اعتماد با مردم و کشاورزان در کاهش برداشت آب تاثیر گذار بوده است، بیان کرد: این حجم از صرفه جویی توسط کشاورزان معادل هزینه ای حدود 6 میلیارد یوورو بابت انتقال آب از دریای عمان به مشهد بود که خوشبختانه بدون هیچ هزینه ای شاهد کاهش برداشت آب بودیم.

وی تصریح کرد: طی سال های گذشته مناطق حساس و آسیب پذیر استان شناسایی و لایروبی شد و شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی رقمی حدود دو میلیارد و 380 میلیون تومان از هزینه های جاری خود را صرف لایروبی کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی با بیان اینکه سال گذشته نسبت به سال جاری سیلاب بیشتری وجود داشته اما امسال آسیب جدی وارد نشد، گفت: با اقدامات پیشگیرانه ای که انجام گرفت و بازگشایی نقاط خطرناک در رودخانه ها خوشبختانه مخاطرات را به حداقل رساندیم.

علایی در خصوص اظهارات فرماندار کلات که پیگیر اجرای مصوبات سفر استاندار خراسان رضوی به شهرستان کلات در تاریخ 11 فروردین ماه سال گذشته شد، گفت: متن حقوقی پیشنهادی ظرف یک هفته از تاریخ سیزدهم اردیبهشت ماه سال جاری برای گردشگری توسط سرمایه گذار کلات با هماهنگی شرکت آب منطقه ای در قالب تفاهم نامه تهیه شده و به وزارت نیرو پیشنهاد شود همچنین مطالعه بازگشایی و ساماندهی روستاهای کرناوه، کالو و خرو تا پایان اردیبهشت ماه انجام و به فرمانداری اعلام شود.

علایی با اشاره به اینکه ایجاد بندهای خاکی و سد در مناطق خروج آب از مرز با محوریت منابع طبیعی و هماهنگی شرکت آب منطقه ای استان باید انجام بگیرد، ادامه داد: با در نظر گرفتن حفظ حریم منابع آبی نسبت به حفر چاه آهکی در مدت زمان یک هفته این اقدام صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در خصوص پایاب سد چهچه و قره تکان، گفت: طبق آمار ارائه شده در هفته گذشته، شبکه آبیاری سد چهچهه و سد قره تیکان در حال حاضر پیشرفت 80 درصدی داشته است و بخشی از شبکه های آبیاری آن ها آماده آبگیری است و بخش های دیگری که آماده نیست شرکت آب منطقه ای موظف به دریافت مبلغ دو برابری حقابه کشاورزان است و در راستای حفاظت از منطقه مربوطه صرف می شود.

وی با اشاره به صدور مجوزهای لازم برای مهار آب های سطحی، ساخت بندهای انحرافی و سدهای زیرزمینی و نقاط طبیعی قابل ذخیره سازی آب در مناطق نزدیک به خارج از حوضه آبریز توسط شرکت آب منطقه ای استان، افزود: برای مهار آب کلات دو مرتبه فراخوان زدیم و مقرر کردیم که هر کس بتواند در آن محدوده بند یا سد احداث کند و کل آب آن سد تا زمان سرپاشی به فرد مذکور تخصیص می دهیم.

علایی با بیان اینکه از 800 هزار مترمکعب آب اضافه در شهرستان کلات اگر بتوانیم 300 هزار آن را مهار کنیم مشکل شهرستان کلات رفع می شود، گفت: ما آماده برای جذب سرمایه گذار هستیم.

پژمان فر در این جلسه گفت: با توجه به مصوبات مربوط به سفر استاندار خراسان رضوی که چندین بار مرور شده است باید زمان اجرایی مشخص شود؛ در آن جلسه شرکت آب و فاضلاب استان تعهد نمود پس از صدور مجوز حفر چاه آهکی توسط شرکت آب منطقه ای حداکثر طی 6 ماه نسبت به حفر چهار حلقه چاه آهکی (دو حلقه در کلات و دو حلقه در زاوین) اقدام نماید که هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته در صورتی که موضوع حفر چاه های آهکی مسئله جدی است و سریعا باید اقدام شود.

وی خاطرنشان کرد: از جمله مصوبات سفر استاندار تخصیص آب برای سرمایه گذاری در زمینه خدمات، صنعت و تولید در منطقه و بلامانع شدن حفر چاه در فاصله پنج کیلومتر تا مرز برای کلیه مصارف از جمله کشاورزی و همچنین صدور مجوز برای تخصیص آب به شیلات از آب های زیرزمینی توسط شرکت آب منطقه ای است؛ متاسفانه هنوز اقدامی نسبت به ارائه مجوز حفر بهره برداری برای کشاورزان صورت نگرفته است که باید به جدیت این موضوع پیگیری شود.

این مطالب را نیز ببینید!

مسابقه بزرگ ناجیان آب (فراخوان مسابقه و محتوای آموزشی)

دانش آموز عزیز شما در هر شهر یا روستای استان خراسان رضوی که زندگی می …